Baskien 1982. Jag körde omkring med min Volvo PV 544, eller var det en Mazda?  Vem minns sådant? Jag minns i alla fall att jag hamnade i den här byn, Usurbil, och att det var en skön tid. Kolla in min röda skrivmaskin. Den skrev jag ungefär tio sidor text på varje dag. Jag skickade alltid minst två brev om dagen hem till kompisar då jag var på resa och på resa var jag mest hela tiden.

Man snackar om internet. Det var lika kul att skriva dessa brev på min Olivetti resemaskin. När jag kom hem hade polarna sparat mina brev, de låg i en skokartong. Det kunde vara flera hundra brev som jag då och då kollade igenom. Tyvärr, så lät alla brev likadant. Det var något om brudar, väder, politik och pengar, avsaknad av pengar. Ungefär som nu.

Om jag någonsin fick några brev själv? Inte ofta. Ibland bad jag vänner skicka brev till Poste Restante i Barca eller Bilbao. Det var alltid en stor lycka att gå till posten, gräva bland breven och hitta ett eller två till en själv. En mäktig känsla.

Populära inlägg