Satt på akuten i fyra timmar. Man hinner läsa en del tidningar då. En sak är klar. Det finns tidningar för män och för kvinnor och då man känner att den här tidningen är för kvinnor och den här för män, ja, då vet man att det är skittidningar. Tidningar för män har alltid reklam för klockor. Är vi män mer intresserade än kvinnor av klockor? Inte fan är jag intresserad av klockor?

En annan sak jag läste om var hälsa och träning. Det är som med fototidningar. Jag fattar inte ett skit. Träna, vad är det med det? Vill du bli bra ska du träna stenhårt. Ju hårdare du tränar desto bättre blir du. Det gäller allt. Vill du bli en bra cyklist  så cyklar du. Behövs inga blaskor för det. Vill du bli bra uppför, då kör du i de brantaste backar du hittar.

Samma med fotografering. Vill du bli bra så plåtar du, hela tiden helst, dygnet runt. Så är det med det också.

Varför skriver jag om det? Kanske för jag blev så less på alla dessa tidningar för kvinnor och män. Snacka om reaktionär skit på båda håll. Snacka om att könsrollerna blir permanenta.

En annan sak jag funderade över då Touren tog slut. Dessa män, som har det hårdaste jobb som finns, cyklar oftast runt fem timmar om dagen. Sedan får de massage, någon kör dom, de får mat, de får allt tvättat, de tjänar bra.

Sedan har vi en ensamstående med barn, som jobbar 8 timmar, får göra allt, inte ens massage får hon. Är det inte lite konstigt att en sådan människa ska jobba 8 timmar om dagen för att klara sig. Borde inte hon kunna jobba fem och klara sig, med tanke på att de tuffa männen med världens hårdaste jobb till kanonlöner bara jobbar sex timmar om dagen och får mat och tvätt och massage?

Jo, så är det. En del tycker jag är kaxig, ja, vad ska jag göra åt det. Inte fan vet jag, bli velig kanske?

Populära inlägg