Salgado och storleken


Seb Salgado har gjort en ny bok, Genesis. Salgado är ingen måttfull person, även om jag tyckte han var förbaskat trevlig då jag träffade honom för en massa år sedan. Hans projekt är typen, resa i 32 länder, ha femton assistenter, jobba med frun, låta sonen göra dokumentär om projektet osv...

Så är det tex med Genesis. Ett monsterprojekt, med fina bilder, men jag kan ibland undra om han inte någon gång ska satsa på lite närvaro, inte bara på scenerier, stora som små, scenerier.
Hans teknik är ju också speciell. Nu då han börjat jobba med digitalt, så har han kopierat in Tri-xfilmens korn i sina digitala bilder, som sedan görs till negativ och troligtvis kopieras ut som analoga printar. Det är mycket gå över ån för att få vatten där.

Nåja, många älskar ju Salgado. Jag har stor respekt för honom, gör förbannat bra grejer. Dessutom är han smart. Han och hans fru driver en gemensam rörelse, där han plåtar, hon organiserar, gör böckerna och nu är också deras son inblandad i deras projekt, som dokufilmare. Det tycker jag är begåvat tänkt.

På tal om storvulenhet. Jag fattar inte hur det fungerar. En gång gjorde jag en skitdyr  bok, sålde slut på alla ex på nolltid. Dock fick jag skäll av en massa fotografer som tyckte typ 1500 kr var för dyrt för en bok på 200 sidor. Då gör jag en bok för 100 kr med bra tryck. En bok jag inte tjänar en spänn på, men den boken säljer inte ett ex. Så är det. Meningslöst att vara billig. Det enda som säljer är det dyra. Fundera på det Ni? Såg att Salgado skulle ha 60 000 kr för sina printar. Fundera på det också.

Populära inlägg