När jag började fotografera, 1965, efter en skada på tävlingscykeln, så började jag direkt leta inspiration. För mig var det självklart att söka den hos de bästa fotograferna. Sieff, Bresson, Smith, Avedon, Jim Marshall, osv,,,sedan kunde man med lite tur få läsa en genomarbetad artikel om någon av dessa fotografer i en bra fototidning. Man tyckte ju inte om allt, men det fanns saker som intresserade.

Idag har kunskapsnivån sjunkit drastiskt. Jag påstår att 95 procent av alla fotografer tillbringar sin tid på fel ställen. Man läser mediokra fotosajter och det stora problemet är att de bästa fotograferna skriver inte bloggar. Av de tio bästa fotograferna i Sverige är det bara jag som skriver blogg. De flesta fotobloggar i Sverige skrivs av amatörer och där finns ju inte mycket att hämta för den som vill utvecklas, för utvecklas gör man bara om man försöker lära av de bästa.

Den bästa fotobloggen i Sverige skrivs av Gabrielson. Han kan för det första fotografera och filma och har KUNSKAPER och letar alltid upp intressanta ämnen som han fördjupar och vi lär oss av hans kunskaper. Han filmar väl mest idag, men en gång i tiden var han en bra stillbildsfotograf. Jag har stor respekt för honom. Han filmade bland annat en film som TV gjorde om mig och det var en fin upplevelse att se hur jävla hårt han jobbade.

En annan kille jag vill rekommendera är Thomas Nilsson, Tankar från 39:e gatan. Thomas är en duktig fotograf som skulle kunna bli grymt bra, alltså bättre än han är nu, om han sa upp sin fasta tjänst för om man läser hans blogg och ser hans bilder så ser man vilken grym potential han har. Det är ung kille så han har tiden för sig, men han berör alltid i sin blogg, men jag upplever att han sitter på två stolar, att han borde välja stol snart. Men, han är den andre bloggaren som kan beröra mig. Hans språk är grymt  och han skriver väldigt bra, väldigt sårbart ofta. Mycket, mycket bra. Dessutom kan han plåta, till skillnad från de flesta son skriver blogg. Han är en mycket bra fotograf och jag kräver att den som skriver om foto på det sätt han och jag skriver blogg på, ska kunna fotografera på ett starkt och personligt sätt. Thomas Nilsson alltså.

Nog om det. Två starka personligheter. Idag skaffar sig alltså för många inspiration på fel ställen, på sajter och bloggar som inte säger något. Vill du läsa om fototeknik så är Cyberphoto den bästa sajten. De testar alla kameror och det är superenkelt att se hur bra kameran är. De berättat om hur snabb kameran är, de visar bilder på hur kameran klarar olika asa och de finns bilder på kameran. Mer behövs inte. Dprievew är en annan sajt som kan testa kameror. De svenska, kopplade till fototidningar(kameratidningar) kan man ju glömma på direkten.

Jag minns fortfarande Strömholms ord på fotoskolan. Någon frågade om hur man framkallar film. Det står bakpå burken svarade Christer. 8 minuter, 20 grader och så rör du dosan då och då,,,,,ja, herregud, något så enkelt har det skrivits biblar om.

Samma om hur man gör svartvitt från färg. Photoshop, enklaste alla kategorier, ett knapptryck, eller köpa Silver efex pro,,,till och med en femåring klarar av det efter två minuter.

Som sagt: Claes Gabrielson och Thomas Nilsson,,,thats the shit.

Populära inlägg