Hade lite kontakt med Koudelka igår. Jag visste inte att han flyttat till Boston, men så är det.

En märklig man, ett märkligt livsöde. Tror nästan aldrig han gjort ett jobb. Under 17 år betalade han aldrig hyra o på sina Exilevandringar sov han utomhus. Till och  
romerna tyckte synd om honom som sov utomhus hela tiden.

Jag kollade på hans mästerverk från Gypsies och Exile. Nog det bästa jag sett  
med intensiteten, svärtan. Hans printar har allt, men sedan kom jag att tänka på hans liv, tre barn som sällan sett sin far, ensamheten, hans kompromisslösa krav på frihet. Högs pris överallt för alla för att leva Koudelkaliv.

Jag tänkte oxå på att förändra sin bildstil, tänkte på det då jag såg Anders Ps nya, fina bok. Han plåtar på samma sätt vilket ämne det än gäller. I hans fall är blixten det nya, kör mycket blixt numera, gjorde han aldrig förr.

Samma med Koudelka. Han har bytt stil tre ggr, först 20mm vidvinkel, sedan Leica o 35 mm och nu bredbildsksmera sedan 30 år tillbaka, o inga människor längre på bilderna.

Jag ser på mins bilder att jag gått ifrån de raka, enkla porträtten och det måste jag tillbaka till o orsaken är att jag inte trivs med 40mmgluggen, hittar ingen vettig distans med den gluggen att jobba nära med.  5 mm vidvinkel kan vara avgörande. Jag vill ha en 35 :à helt enkelt.

Kommentarer

Populära inlägg