Jag sitter på Pom oFlora, käkar lunch medans tvättstugan går för fullt hemma. Jag bestämmer mig för att skriva en turistguide om mat och mina kvarter.
Pom o Flora, som ligger femtio meter från min lägenhet är en fantastiskt ställe. Deras sallader, laddade med fräschaste grönsaker, lax, kyckling, skinka, är klart Söders bästa. Det är perfekt lunchmat och dessutom kan det göra riktigt gott kaffe. Korsningen Bondegatan/Borgmästargatan.

Lite längre ner på Bondegatan ligger Two Indians, söders kanske bästa Indier. Där käkar jag alltid lunch på måndagar. Bredvid Two Indians ligger Dionysys, en grek som jag gått på sedan de startade i början av 80-talet, eller kanske tidigare? Perfekt husmanskost, alltid bra priser på kvällen. Mitt emot Dionysys ligger Saltåkvarn, som säljer sitt kanonbröd.

Går jag runt mitt kvarter åt andra hållet så kommer jag till Hjördis, fin krog och sedan lite längre ner på Åsögatan, en japanare som är skitbra och slutligen nere vid Renstiernas, Seven Eleven, som ligger granne med en toppitalienare. Jag fikar ofta vid tretiden på Sleven, mest för att det är vansinnigt drag då, mycket folk att kolla på osv, i korsningen Åsögatan/Renstiernas.

Alla dessa ställen ligger max hundra meter från min port. Sedan har jag på nästa tvärgata en halvproffsig cykelbutik och ytterligare hundra meter bort ännu en cykelbutik.
Oftast fikar jag dock på ett fik som är ganska sluggigt, ganska off, men som jag trivs på, Twang, på katarina bangata. Det fiket påminner mig om förr, om tiderna då allt inte var övre medelklass, hipster och nervositet.

Nytorget? Omöjligt ställe. Dit kan man bara gå i november om man inte är hund och ska ut och bajsa på gräsmattan.

Populära inlägg