Asfaltstankar














En gång i tiden bodde jag i Lund. Jag pluggade där, bodde med min katt Senseia i en vindsvåning med kallvatten och utedass för 49 kr i månaden. Det var en bra tid. Jag skrev, jag plåtade, jag pluggade, jag tränade och jag jobbade på mentalsjukhus när pengarna tog slut.Jag var strax över tjugo och hela livet låg framför mig. Jag försökte hotta upp tillvaron, skulle bli proffsfotograf och behövde märka mina bilder så det syntes att det var mina kopior som var i omlopp på redaktionerna.
 
ASFALT, döpte jag min reportagegrupp till. Jag var chef och fotograf på den reportagegruppen. Jag skickade in en beställan på 10 000 klisterlappar som skulle sitta bakpå bilderna.

Jag skrev Asfalt, Micke Berg, Lund och så väntade jag. Efter en vecka kom klisterlapparna i en låda. När jag läste på lapparna fattade jag ingenting. Där stod. ASFAJT, Micke Berglund.....

Ja, jag var ju inte sämre än att jag ändrade mitt reportagebyrånamn till ASFAJT,,,vad fan, man  måste ju vara smidig,,,Micke Berglund,,,,tja, det löste sig också, skickade nog inte så många      bilder,,,,
 
Jag minns när jag skulle in i Indien en mörk natt, tullarn kollade på mitt pass, där det stod att jag kom från Lund, Sweden.
Tullarn kollade på mig, och säger, from London,,,,no, from Lund, säger jag,,,,,,tyst ett tag, så skriver han, from London,,,,ja, jag sa inte så mycket då heller....
 
 
Annars tänkte jag i natt över vikten att ha uträttat något då man dör,,,tänk den hemska tanken att dö och egentligen aldrig gjort något av vikt, utan man kanske bara har sysslat med att försöka kränga på folk skit hela livet,,,hur fan mår man då när man ska lägga igen locken,,,,?
 
Ja, som sagt, asfalt var dagens ord och tema.



Populära inlägg