Solen skiner in genom fönstret och brasan låter. Det är märkligt att en vind som rinner genom skogen kan låta som havets brus.

Vad det handlar om? Livet kanske?

Jag kom att tänka på Hemingways beskrivning av hur han stiger upp på morgonen, tidigt på morgonen, går till sin skrivarlya i Key West. Det finns något magiskt i den beskrivningen, kärleken till arbetet, ljuset, tystnaden och sedan vid etttiden, då han är klar, hur han sätter sig på verandan och tar en drink och läser tidningen.

Det är romatiskt ja, kanske löjligt, ja, men ack så vederkvickande för en själ som mig.

Det är något med morgnar och värme och ålder. Nu kommer det igen. Deadlinen, känslan av att vilja göra något annat, känslan av att det man gjort borde avslutas lite snabbt, komma vidare på ett nytt spår innan det är för sent.

Det är svårt att formulera något nytt i bild. Såg i senaste Foto att Bruce Davidsson menade att han har mer att ge. Det stämmer nog, men inget kan konkurrera med det han gjorde för trettio, fyrtio år sedan.

Min ogifta fru säger att jag inte ska ha så stark uppfattning om HUR jag vill leva mitt liv, bara leva det. Jag försöker tänka den tanken, men jag är väldigt intresserad av att uppnå ett resultat, inte bara vara, även om jag blivit bättre på det. Hennes insikt om mitt liv stämmer nog.  Jag har bara svårt att förstå hur jag skulle stå ut med att bara vara?

Som sagt, det gäller alltid att avsluta innan man gör något nytt.

Nu till något annat. Våra könsroller. Idrotten är ganska efterbliven. Det blev liv om att Peter Sagan klappade en brud på röven vid prisutdelning. Korkat, så klart, men hela upplägget är korkat. Varför går halvnakna brudar omkring i boxningen med skyltar där det står rond 2 osv, eller speedwayen där det står snygga brudar och vickar på röven och snurrar paraplyer, eller Formel 1, roadracing osv.. Det borde ju tas bort direkt. Det är ju bara löjligt, sedan kan man ju fråga sig varför så många brudar tar steget in och ställer sig och ser fjantiga ut och varför inte fler män säger att vi vill inte se det här fjantet?

Kommentarer

Populära inlägg