Det här är en väldigt fin video med Petersen, Indicier, Strömholm och käre Kenneth Gustavsson. Man får nästan lite tårar i ögonen. Jag minns det som igår.

När man ser den här videon så tänker man också på Timo Sundberg, som skrev och arbetade med tankarna kring den här utställningen. Idag är Anders P den ende som lever.

Vad det gäller videon är det några saker som jag tycker är mycket viktiga. Kolla in storleken på bilderna, 24/30, kolla sedan också in Till minne av mig själv. Den lilla boken, som i  mina ögon är den bäste Christer har gjort. I princip ett litet häfte på kanske 45 sidor, typ, i ett litet format, som en lite störra pocket, 15/20 cm.

Jag hade både Poste restante och Till minne av mig själv och någon jävel snodde båda böckerna hos mig då jag hade fest. Det gillade jag inte, men just Till minne av mig själv har jag saknat många ggr.

Gick in och kollade vad den lilla boken kostar idag på nätet. 1500 euro. Här som pdf.

Kommentarer

  1. lunginflammation ligger hemma och hostar och fryser med feberverk i kroppen. Fått penicillin i dag, men den här bloggen var en mycket bättre och trevligare medicin. Tack!
    Med vänlig hälsning,
    Morgan Larm

    SvaraRadera
  2. Tror också på återgång till mindre format. Ser många tecken på det. Martin Bogren visar just sina Epa-bilder i mindre format i Lund. I Vara var det nyligen en samlingsutställning med Håkan Ludwigson, Håkan Berg och andra göteborgsfotografer där max-formatet bestämts till 12 x 12 cm. Och internationellt: Jag diskuterade formattrender med engelska fotovetaren och curatorn Charlotte Cotton för något år sedan. Hon sa att trenden redan vänt och bilderna nu börjar bli mindre. Dock kommer det också fortsättningen att göras riktigt stora bilder i de fall då formatet anses som en del av uttrycket.

    Personligen tycker jag att fotografier ofta tappar styrka när de dras upp i jätteformat. De känns mer som posters på Gallerix eller Ikea och reduceras till dekorativa inredningsdetaljer. En bra dikt blir ju inte bättre om den vrålas ut... för att ta en snabbpåkommen liknelse.
    Bengt-Arne Falk

    SvaraRadera
  3. Hej, jag hittade din blog på fotosidan efter jag har läst en article om Eric Kim, gatufotograf. Jag är en dokumentar fotograf och jag bor i Moldavien. Jag jobbar på ett Svenskt bolag här, SAMRES, det gäller med färdtjänst och väst trafik.

    Jag ville bara säga att jag är glad för att jag har hittad din blog och för pdf, många intressanta bilder och fint intervju.

    Gratis på stipendiet och jag tror att olika typ av bilder måste skrivs ut på olika storlek, men jag håller med att bilderna blir mindre.

    Ha det bra.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg