Måndag, skönt. Äntligen lite ordning på torpet. Johan Olssons åk var ju helt otroligt. Stort Grattis. En annan sak som jag tycker är hemsk är alla dessa tiggare på gatorna i Stockholm. Det har ju blivit en explosion och jag vet inte vad jag ska göra av det. Jag orkar inte titta på dom. Deras elände gör mig till en människa jag inte vill vara. Jag vill gå med fri blick på gatan. Nu får jag vända bort blicken hela tiden.

Om jag ger en människa några kronor så väntar det ju tjugo till direkt längs gatan. Och hur de sitter. På gatan, invirade i filtar, med en skål, inte ens borta i Indien som sägs vara fattigt har jag sett mer tiggare än på Stockholms gator.

Det första som måste ske är ju att förbjuda tiggeri på gatan. Det andra är att dessa arma människor på något vis plockas upp, ges stöd. En polare sa att det vore bättre att låta dom skotta snö, sopa gator och få en hacka för det, än att de bara sitter där. Jag har personligen inga som helst problem med folk som trollar eller spelar på gatan. De gör ju något för sina stålar, men det här att de bara sitter. Ibland vet man ju knappt om de lever.

Jag vet inte vad man ska göra, men jag vet att det känns allt mer outhärdligt och hur man än vrider och vänder på det så är det ett problem som måste lösas.

Kommentarer

  1. Att förbjuda tiggeri lär ju inte hjälpa, dom är lika fattiga ändå. Som att förbjuda uteliggare. Dom är lika hemlösa ändå. Men jag håller med Dig om att något måste göras och jag håller med Dig om att det inte hjälper att lägga några kronor i en burk, för det finns 200 burkar till runt nästa hörn.

    Jag har försökt läst på en del om dessa människor men det finns inte så mycket skrivet som man kan anta vara hyggligt objektivt, så jag gör inta anspråk på att veta hur det är. Många tar genvägen genom att påstå att det är organiserat, maffiametoder, osv. Säkert både rätt och fel. Det lär i stor utsträckning vara romer med olika nationellt ursprung. Men romer har ju alltid behandlats illa av alla stater jag kan komma på. Dom är ju inte välkomna någonstans. Så om det organiseras i familjer eller andra konstellationer så känns det inte onaturligt. Dom gör väl vad dom kan för att värna om sitt. Men det är stor tragik. Många av dessa arma människor kan inte läsa och skriva, dom har barn som inte får gå i skola, osv.

    Men jag har inga svar på hur det kan lösas. Tycker samhället krackelerar på så många ställen, det här är bara ett. När våra "helvita, ariska, rena och artiga ungdomar" inte får jobb, blir utslagna och desillusionerade vid 18 års ålder, hur ska samhället ha kapacitet hjälpa dessa arma tiggare? Ibland blir jag riktigt ledsen för hur det blivit och för hur det förmodligen kommer att gå. Är på ett vis glad att jag fick leva under en period då det fortfarande fanns möjligheter, men samtidigt givetvis ledsen för att jag redan levt den största delen av mitt liv. Det är skit!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle gärna skänka några kronor, men tyvärr vet jag att de i de allra flesta fallen går till skräpmat, cigaretter, alkohol eller droger. Dvs, de väljer själva att sitta kvar i sin situtation. Varför ber de inte om mat? Sovplats? Ett par skor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur vet du att det går till alkohol och droger? Har du bevis för det?
      Jag har aldrig sett någon av dessa tiggare påverkade någon gång, och då ser jag minst 5 varje dag!

      Ola

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg