En fotograf plåtar en unge som pissar på gatan. Det är en ganska dålig bild, enligt mig, och den visar kanske killen lite okänsligt. Det blir i alla fall ett jävla liv på folk som tycker ditten och datten. Mest kanske att bilden ska tas bort, att fotografen ska skärpa till sig rejält.

Plåta barn är ingen enkel grej. Jag har blivit hotad med stryk, kvinnor har vrålat åt mig då jag tagit ett snabbt skott på gatan på deras barn. Det är inte kul och det finns många olika anledningar till att det blir som det blir. Det viktigaste om det ska fungera är att ha en slags relation till föräldrarna om man ska plåta deras barn. Att de vet att du är schysst. Man måste ha klart för sig att moderna föräldrar är panikslagna inför ALLT de inte kan kontrollera.

Den grejen, deras panik, skulle jag kunna säga mycket om. Den är väldigt hämmande  den där paniken, men tyvärr kommer man inte förbi den. En annan sak som man måste lära sig som fotograf bland människor är att VILL INTE folk vara med på bild så ska man respektera det, inte stå och tjata om hur lagen är utformad osv,,,

Fotografi är en känslig sak, fotografer måste vara känsliga. Det är enda sättet att skapa respekt för det här jobbet, det här jobbet som handlar om kommunikation.

Nog om det. Plåtar du, öppna upp en relation om du kan.

Kommentarer

  1. Måste hålla med. En grej är: varför skulle man vilja ha en bild av någon som inte vill vara med, bara för att man får?
    Tror att det finns ett par olika skolor. En där fotografi är som jakt - ett samlande av troféer, ju svårare desto bättre. En annan där fotografi är relation - ett ömsesidigt möte, där något händer i mötet, på bådas villkor. Där liksom i kärlek, funkar det inte att tvinga sig på.
    Jag vet vilken skola jag föredrar.

    SvaraRadera
  2. Vilken bild är det som alla är så upprörda över? Kan du länka?

    Hils P-O

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg