Jag tänker på det här med bilar. Jag är snart sextiofyra år och har haft bilar hela livet. Jag har bott i bilar, jag har kört mycket bil, motorcykel och kan nog påstå att jag kör och har kört mer än de flesta.

Och ändå har jag aldrig köpt en bil som kostat mer än tio tusen kronor. De flesta av mina bilar har kostat mellan fem och tio tusen. Och de har aldrig krånglat. Min Volvo, som jag har nu, har gått 55 000 mil och går alltid rakt igenom besiktningen. Varje gång jag hyr en ny bil så slås jag av hur jag tycker min Volvo är en bättre bil.

Miljön, säger någon. Helt rätt, och jag kör aldrig i stan. Där cyklar jag hela tiden. I alla fall så gjorde jag en enkel liten uträkning. En bil som kostar säg 350 000 kr att köpa kostar minst fem tusen kronor i månaden. På ett år ca 60 000 kr. Tänk att du bor i Farsta och kör in till jobbet fem dagar i veckan. Du har en kostnad på ca 250 kr om dagen. Minst.

Kul va? Tro fan att det kostar att leva. Det märkligaste ändå är vanan vid en ny bil. Dag ett tycker du den är ball. Tre dagar senare har du vant dig vid bilen och det är skit samma. Du märker knappt att den är ny.

Ja, hur det kan vara, eller hur?

Annars, liten vernissage på lördag, 13 00 på fiket i korsningen Borgmästargatan/ Bondegatan.

Kommentarer

  1. Det verkar som om du skulle bli cyklist i stället kanske. Du har en dyrare cykel än vad du har kamera, bil.

    Men en cykel i innestan måste ju vara guld värt.

    Annars är det som du säger, bilar är tråkigt dyra att äga och köra.
    mvh Morgan Larm

    SvaraRadera
  2. Micke, Du kan inte räkna :-). En bil för 350 000 har antagligen en värdeminskning på 60 000 första året. Sedan tillkommer kapitalkostnad, skatt, försäkring, service och drivmedel. Reparatonskostanden torde vara "noll". Jag skulle tro att månadskostnaden snarare är 10 000 än 5 000. Kolla DNs bilkostnadskalkyl om Du inte tror mig. /Hans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, jo jag tror dig absolut, var för snäll helt enkelt. Cykeln är fin, gör mig god och glad.

      Radera
    2. Visst är cykeln fin. Oortodox cykeltvätt. Kör Du mjällschampo eller vad tar Du till för något löddrande?

      Radera
  3. Mjällschampo är grejen, billigaste sorten givetvis, ingen lyx,,,

    SvaraRadera
  4. Jag har, trots ett visst bilintresse, aldrig ägt en bil. När jag bodde i Stockholm gav jag mig fan på att jag skulle cykla precis överallt. Minst ett par mil om dagen, året runt. På med dubbdäcken när vintern kommer bara. Från Bromma till Universitetet (helt värdelösa SL-förbindelser). Bromma till labbet vid Fridhemsplan. Bromma till Flemingsberg ett par gånger i veckan. På somrarna åtta mil t o r till nattjobbet på Munsö. Jädrar vad man var i bra form.

    Nu har jag blivit lätt amerikaniserad, och sambo med en bilägare. Men en Beetle-cab är faktiskt ganska praktisk. Tar man ner taket så går det att frakta en hel utställning i baksätet, och enligt uppgift går det att pilla ner tre cyklar i detsamma. Den lär också vara en hygglig bil att sova i på långresor.

    Men häromdagen fick jag en hygglig mountainbike till skänks. Det ska bli kul när vägarna blir isfria.

    SvaraRadera
  5. Om du tror att du har kört mer än de festa så jämför gärna med en som har det som yrke. De kommer lätt upp i 20-25 mil om dagen. Varje arbetsdag, året runt.
    Det är 500 mil i månaden, 5-6000 mil om året. på tio år blir det över 50000 mil. Slår du det?

    /Åskan

    SvaraRadera
  6. Enkel fråga: Hur många är yrkeschaffisar? Två procent av befolkningen? Resten är 98 procent och jag tror jag kört mer än de flesta av dom, men skit samma, livet går vidare ändå

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg