Ja, jag säger då det. Tog bilen ner till Sthlm från Åre. Det var det halaste underlaget på 35 år enligt radions reportar. Olyckor överallt. Innan jag kom till Östersund, två långtradare i diket. Det var så halt att lutade vägen gled man liksom mot diket, trots dubb och packning i baken.

Värre blev det. Efter Sundsvall var det glashalt å E4:an. Jag tänkte göra en omkörning men hela bilen kanade över vägen i värsta sladden så det blev till att köra med ägget mellan sulan och pedalen. Man vågade knappt röra en pedal, men värst var sista biten. Satte på radion P4 och reportern varnade hela tiden för glashalt väglag. Tre olyckor på raken, sedan snurrade en bil framför mig i rusningen, bilar åkte kors och tvärs som kägelklot och jag siktade rikt in i skiten och kom igen utan skråmor och tro på fan. Man hinner knappt ta andan, så smäller det igen tre minuter senare, en bil i ytterfilen snurrar rakt igenom alla filen, studsar i vägräcket, studsar ut igen och missar mig med en halvmeter. Ja, sedan gled man in i stan med den Röda Ferrarin till en väntande middag. Satt gott, nu ska det jobbas en vecka.

Kommentarer

Populära inlägg